RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Untuk mikropengajaran ini, saya telah memilih set Persediaan (5 minit) untuk RPH seperti di bawah ini:-
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK TAHUN 2
Tarikh/ Hari : 15 April 2013 / Isnin
Masa : 9:00 – 9.30 (30 minit)
Kelas : Tahun 2 Amanah
Bil. Pelajar : 20 orang
Mata pelajaran KSSR : Matematik
Bidang : Nombor dan Operasi
Tajuk 2 : Darab
Standard Pembelajaran : 4.1 Menulis ayat matematik bagi operasi darab.
Objektif pembelajaran : Pada akhir pembelajaran murid dapat:
(i) Menulis ayat matematik darab apabila diberi kumpulan dua – dua, lima – lima, sepuluh – sepuluh dan empat- empat berbantukan:
(a) objek
(b) gambar
(c) garis nombor yang sama
(ii) Menulis operasi darab yang sama jawapannya dengan operasi darab yang diberi dengan mengubah susunan nombor yang didarabkan.
Pengetahuan Sedia Ada : (i) Mereka cerita berdasarkan ayat matematik tolak yang diberi
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan penolakan dua nombor
BBM : Pensel, gula-gula, daun, kad symbol dan lembaran kerja muka surat 105-126 (rujuk Modul)
TMK : Penggunaan power point
Nilai : Rajin, teliti, berusaha, bekerjasama, yakin.
Kemahiran : Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara
kritis, fenomena dapatan makna
1.2 SET PERSEDIAAN (5 minit)
Kumpulan dua-dua.
|
Aktiviti Guru : Saya akan meminta seorang murid keluar dan menyatakan bilangan gula-gula yang diletakan di atas meja.
Aktiviti Murid : Murid-murid akan membuat pemerhatian terhadap bilangan gula-gula yang diletakan oleh kawan mereka di atas meja.
Komunikasi : i. Saya bertanya kepada murid-murid bilangan gula-gula tersebut secara keseluruhan.
ii. Saya juga bertanya berapa biji gula-gula dalam satu kumpulan.
Aktiviti 1
Murid dipanggil untuk mengambil pundi kacang yang berwarna merah, kuning, hijau dan biru di dalam bekas.
Aktiviti Guru:
a) Saya akan bertanya kepada murid-murid tentang pundi kacang tersebut mempunyai berapa warna?
b) Ada berapa pundi kacang dalam satu jenis warna?
c) Ada berapa kumpulan?
d) Ada berapakah jumlah pundi kacang semuanya?
Aktiviti Murid:
a) Murid-murid akan menjawab dengan menyatakan jumlah pundi kacang yang ada secara empat-empat.
b) Murid-murid mengira jumlah keseluruhan pundi kacang tersebut.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2
Tarikh/ Hari : 15 April 2013 / Isnin
Masa : 9.00 - 9:30 (30 minit)
Kelas : Tahun 2 Amanah
Bil. Pelajar : 20 orang
Mata pelajaran KSSR : Matematik
Bidang : Nombor dan Operasi
Tajuk 2 : Darab
Standard Pembelajaran : 4.1 Menulis ayat matematik bagi operasi darab.
Objektif pembelajaran : Pada akhir pembelajaran murid dapat :
(i) Menulis ayat matematik darab apabila diberi kumpulan dua – dua, lima – lima, sepuluh – sepuluh dan empat- empat berbantukan:
(a) objek
(b) gambar
(c) garis nombor yang sama
(ii) Menulis operasi darab yang sama jawapannya dengan operasi darab yang diberi dengan mengubah susunan nombor yang didarabkan.
Pengetahuan Sedia Ada : (i) Mereka cerita berdasarkan ayat matematik tolak yang diberi
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan penolakan dua nombor
BBM : Pensel,gula-gula, daun, kad symbol dan lembaran kerja muka surat 105-126 (rujuk Modul)
TMK : Penggunaan power point
Nilai : Rajin, teliti, berusaha, bekerjasama, yakin.
Kemahiran : Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara
kritis, fenomena dapatan makna.
Aktiviti Pengajaran
|
Pembelajaran
| ||||||
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Catatan
| |||
Set Induksi
(5 minit)
|
i. Berapakah
bilangan gula-
gula semuanya ?
ii. Ada berapa
biji gula-gula
dalam satu
kumpulan ?
Aktiviti 1
i. Terdapat berapa warna pundi kacang ?
ii. Ada berapa pundi kacang dalam satu jenis warna?
iii. Ada berapa kumpulan ?
iv. Ada berapakah jumlah pundi kacang semuanya
|
a. Murid dipanggil
untuk mengambil
pundi kacang yang
berwarna merah,
kuning,hijau dan
biru didalam bekas
b. Minta murid membilang jumlah pundi kacang yang ada mengikut jenis warna.
|
|
BBM :
Kumpulan dua-dua
| |||
2. Imaginasi
Langkah 1
( 5 minit )
Penjanaan Idea dan Sintesis Idea
|
Aktiviti 2 :
Murid mengira jumlah secara lisan dengan dibimbing oleh guru.
5 + 5 = 10
|
i. Terdapat berapa objek merah dalam satu kumpulan ?
ii. Ada berapa objek atau ahli dalam dua kumpulan?
iii. Kenapa kita tambah bilangan objek tersebut.
|
Murid menyatakan bilangan kumpulan lima-dua yang ditunjukkan pada kad gambar
|
BBM :
Catatan :
Penekanan tentang bilangan objek yang ditambah berulang ulang dan dibilang lima-lima.
| |||
Langkah 2
Perkem-bangan
( 8 minit )
Penambahbaikkan
|
a. Gunakan garis nombor untuk menunjukkan penambahan
.
|
c. Guru menggunakan istilah kali kepada murid yang membawa maksud tambah berulang-ulang
|
b. Murid membilang dan menulis ayat matematik berdasarkan kad gambar yang ditunjukkan
4 kali 2
2 + 2+ 2 + 2 = 8
|
BBM :
| |||
Langkah 3
Tindakan
( 4 minit )
Pelaksanaan
|
Murid dipanggil secara rawak untuk menulis jumlah objek yang dibilang dipapan putih.
|
Minta murid menulis jumlah objek yang dibilang dipapan putih.
|
Murid menuliskan
jawapan di papan tulis.
|
BBB:
| |||
Langkah 4
Pentaksiran
( 3 minit )
|
lembaran kerja.
(Isi petak kosong)
|
Guru edar lembaran kerja kepada murid.
|
Menjawab soalan
tambah tiga
nombor pada lembaran kerja.
|
BBB :
- lemaran kerja.
| |||
Penutup
(5 minit)
|
1.Pengukuhan.
|
1.Menjawab tiga soalan kuiz.
2.Menentukan pemenang kuiz.
|
2. Wakil murid lelaki dan perempuan menuliskan
jawapan di papan tulis.
|
BBM :
-Papan tulis
- Pen marker
|
Rph cikgu ok bah,bolehlah copy dari sini
BalasPadam